Socialbidrag eller lön?

Igår satt vi och pratade om de olika skillanderna mellan att jobba och få lön eller gå hemma och få socialbidrag..
Ex. Jag och Jimmie bor i en lägenhet med hyra och räkningar och när socialen har räknat ut hur mycket vi behöver får vi ut 9700 kr. Det är ju en bra överrenskommelse, om man tänker efter MEN, om jag skulle jobba så jag tjänade 2000 kr då skulle socialen räknade det till att vi skulle få 7700 av den vilket för att vi fortfarande står på samma inkomst som om jag inte skulle jobba..
Det spelar ingen roll om jag jobbar full tid eller om jag inte jobbar alls, vi får lika mycket av socialen som vi skulle få om man hade ett heltidsjobb. Ska det vara så här?
Man kan lika väl sitta hemma och göra ingenting, lika väl som du kan gå till jobbat och jobba 8-16 varje dag...

Det borde inte var på det viset, man tycker att jobbar man borde man kunna få se det som en extra inkost utöver det man får från Socialen eller så borde de räkna om så att man inet får lila mycket i  bidrag av att sitta hemma som att gå och jobba. Hur motiverad blir man till att jobba om man likaväl ska göra något annat på dagarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback